Przejdź do Taraki "dużej" - na szeroki ekran
zdjęcie Autora

2013-11-21

Michał Mazur

Narkotyczny performans to nie szamanizm!
Protest przeciwko dezinformacji i wyświechtanym stereotypom nt. szamanizmu

Dziś rano obudziłem się, wziąłem prysznic i otworzyłem „moje okno na świat" – czyli odpaliłem laptopa by zobaczyć co się dzieje w świecie. I znowu mną zatrząsło, podnosząc mi ciśnienie – a jakże, z samego rana, na dobry początek dnia. Zobaczyłem bowiem jakie badziewie afirmuje się obecnie w Polsce, określając je w portalu INTERIA.PL mianem „szamańskich obrzędów". Na dodatek rzecz miała miejsce „u mnie" czyli obecnie w Krakowie – gdyż zarówno redakcja wspomnianego portalu ma w Grodzie Kraka swą siedzibę jak i owo opisane „wspaniałe wydarzenie" miało tam miejsce (notabene na Miasteczku Studenckim, gdzie obecnie mieszkam).

Poczułem, że włącza się we mnie wojownik, ale przemogłem sie i przeczytałem do końca dziwaczny tekst pt. „Szamańskie obrzędy w Krakowie (Tricky – relacja z koncertu)", zaczynający się od akapitu:

Snujący się chaotycznie po scenie Tricky znów całkowicie zanurzył się w swoich utworach i tylko od czasu do czasu wyłaniał się z półmroku spowitego dymem z jego jointów, by z zamkniętymi oczami domruczeć przy mikrofonie swoje kwestie.


Foto z: Interia.pl

Obejrzałem sobie jeszcze załączony filmik – a jakże. Totalne badziewie – zespół wyglądający jakby miał permanentnego kaca nawet nie tyle śpiewa, co powtarza w kółko „Nothing's changed. Still feel the same".

Przykro mi, że coś takiego jak „Tricky" promuje się we współczesnej kulturze studenckiej, na dodatek w Krakowie – jednak to tylko jedna strona medalu. Drugą jest używanie słowa „szamanizm" i pewne dziwaczne cliché, jakie większość współczesnych ludzi ma nt. szamanizmu i szamanów – a które wzmiankowany artykuł utwierdza. No właśnie – jeśli chodzi o stereotypy nt. szamanizmu to raczej „nothing's changed". A trzeba by coś tu się w końcu zmieniło.

Nikt nie neguje że praktyki intoksykacyjne nie występują w szamanizmie – jednak o ich istocie stanowi kontekst religijno-społeczny i cel w jakim one występują. W wypadku szamanów to ogół działań w celu utrzymania integralności ich wspólnot: zapewnienia zdrowia wpółplemieńcom, pomyślności w łowach, przewodnictwa w obrzędach itp.

Nawet podchodzący a priori negatywnie do zjawiska szamanizmu badacze radzieccy w końcu zrozumieli, że do szamanów nie można przykładać tej samej miary co do kleru głównych współczesnych religii – bo szaman to ktoś więcej niż osoba zaspokajająca duchowe potrzeby wspólnoty, a poza tym nie żyje wyłącznie z owoców pracy innych ludzi.

Szamani często pełnią też rolę „mistrzów inicjacyjnych", pomagając młodym ludziom przejść przez niebezpieczny okres liminalny (np. między „chłopcem" a „mężczyzną" – dorosłym, pełnoprawnym członkiem swojej społeczności).

Tu natomiast mamy jakiegoś „Trickiego" – podstarzałego ni to chłopca ni to mężczyznę o twarzy przyniszczonej dragami, który ze swego stanu niedojrzałej liminalności nigdy nie wyszedł.

Protestuję przeciwko nazywaniu pokazu ćpuństwa szamańskimi obrzędami. Redaktorzy portalu Interia.pl najwyraźniej są straszliwie niedouczeni a zagadnienia religioznawcze takie jak szamanizm są im obce! Abstrahując od faktu że „jointami" czy innymi popularnymi używkami nie osiąga się stanów transowych porównywalnych ze stanami transowymi szamanów, należy stwierdzić jedno, i to stwierdzić dobitnie:

Jakikolwiek „performance", a tym bardziej narkotyzowanie się na scenie to nie szamanizm!

Michał Mazur

Komentarze: 14

[foto]1. Ten film • autor: Katarzyna Urbanowicz (2013-12-10 13:43:06)

Ten film jest poruszający. Ale byłby o wiele mniej, gdyby nie muzyka go ilustrująca. Ta muzyka znaczy - podkreśla tezy filmu, choć sama w sobie też nie jest bez znaczenia. Jak wielka różnica w stosunku do koncertu opisywanego przez MM. Czasami wydaje się dziwne, że ludzie tego nie dostrzegają...

2. z Trickiego to... • autor: (2013-12-10 13:16:26)

z Trickiego to na pewno większy szaman niż autor tego żałosnego i pomylonego tekstu.

[foto]3. Nareszcie • autor: Katarzyna Urbanowicz (2013-11-21 13:47:57)

Nareszcie ktoś się za to wziął!!! Popieram w całej rozciągłości.

[foto]4. Dobitnie • autor: Mar /Mar Canela (2013-11-21 18:33:31)


popieram to, co napisałeś.

5. Słuszne to, co... • autor: (2013-11-21 18:43:33)

Słuszne to, co napisałeś.
I dodam jeszcze coś od siebie. Równie dużym, jeśli nie większym zagrożeniem dla szamanizmu są pseudo - szamani organizujący pseudo - praktyki, które niby mają coś wnieść do Twojego życia, a pozostawiają tylko niesmak.

6. Protestuję • autor: (2013-11-21 19:09:47)

, bo Tricky sam siebie szamanem nie nazywa, a muzycznie to dość wysoka półka. Artykuł, który Pan napisał Panie Michale przesiąknięty jest negatywnymi emocjami kierowanymi w stronę artysty. Niech się Pan wyżyje na tym wdzięcznym portalu który jest Pana "oknem na świat" zamiast poddawać krytyce dźwięk, który bądź co bądź był jest i będzie zawsze związany z obrzędem szamańskim. Jednym muzyka Trickiego płynąca do uszu może pomóc w osiągnięciu stanów medytacyjnych, innym pomaga 14-dniowa głodówka, a jeszcze innym praktyki intoksykacyjne. Napisał Pan, że "praktyki intoksykacyjne nie występują w szamanizmie – jednak o ich istocie stanowi kontekst religijno-społeczny i cel w jakim one występują". To jak to jest z tymi praktykami, występują czy nie? Bo z tego co Pan pisze to nie występują, ale występują. Oczywiście, że występują i tak samo jak występy artystyczne nie podlegają krytyce w kategoriach szamanizmu.

7. nie powstrzymam się by dodać jeszcze.... • autor: (2013-11-21 19:14:31)

"co powtarza w kółko „Nothing's changed. Still feel the same".  Czy takie powtarzanie w kółko z niczym się Panu nie kojarzy?

[foto]8. Jestem ZA • autor: Piotr Anansi Jaczewski /Piotr Jaczewski (2013-11-21 20:32:31)

Za wprowadzeniem licencji  jedynie słusznych szamanów
Za przeciwstawieniem się propagandzie nazywajacej szamanów ćpunami
Za powstawieniem się bandzie pseudoraracjonalistów wyzywającej klechów od szamanów
Za wycięciem bełkotu pseudofizycznego z obszarów ezoterycznych
Za tym, żeby szamanem mógł się nazywać tylko ktoś zdolny do czytania eliadego w języku obcym...czy ten Tricky Ricki Rapu Martin Tupu Łupu czyta po polsku?
Jestem ZA
Za myśleniem...
I wycięciem w pień bezmyślnych ćpunów usiłujących zabić siebie lub kogoś z otoczenia..
Za wprowadzeniem obowiązkowych badań neurologicznych dla szamanów, polityków i osoby mające kontakt z szerszym gronem niż 10 osób.
Nawet byłbym za badaniami psychiatrycznymi, zróbmy od razu czystki etniczne wg IQ i EQ, za 250-500 lat będzie spokój.
Jestem ZA
Za wprowadzeniem egzaminów z kognitywistyki, teorii zbiorów i retoryki na egzaminach w szkole podstawowej.

Mam też kilka innych Za i też najczęściej jestem przeciw.. W pełni popieram Cię Michale, czasem trzeba sobie ulać i wzruszyć towarzystwo;)

[foto]9. Dzięki za wyrazy... • autor: Michał Mazur (2013-11-22 09:40:06)

Dzięki za wyrazy poparcia :)


--> " Napisał Pan, że "praktyki intoksykacyjne nie występują w szamanizmie – jednak o ich istocie stanowi kontekst religijno-społeczny i cel w jakim one występują". To jak to jest z tymi praktykami, występują czy nie? Bo z tego co Pan pisze to nie występują, ale występują."

Drogi Panie/Pani  ntavivtnv - napisałem "Nikt nie neguje że praktyki intoksykacyjne nie występują w szamanizmie – jednak o ich istocie stanowi kontekst religijno-społeczny i cel w jakim one występują".
O ile mi wiadomo, w j. polskim występuje zasada tzw. podwójnego zaprzeczenia więc zadanie jest logiczne - i prawdziwe, bo występują, a jakże.

Niigdy nie negowałem wartości muzyki sui generis ani wartości dźwięków (zwłaszcza tych "powtarzanych w kółko") w praktykach powiązanych ze stanami transowymi - choć osiągnięcie takowego przy takim kawałku wydaje mi sie raczej wątpliwe - ale jak kto uważa.

[foto]10. Dodam jeszcze... • autor: Wojciech Jóźwiak (2013-11-22 10:23:55)

Dodam jeszcze (serio...), że w naszym polskim języku dziwnie podobnie brzmią słowa: szaman, szatan i szarlatan. I u pewnych ludzi, także wśród dziennikarzy, te hasła leżą w jednej przegródce w mózgu.
Na głupców są dwa sposoby: protestować --- albo olać. Ja to drugie...

[foto]11. Tak to już... • autor: Michał Mazur (2013-11-22 10:30:56)

Tak to już jest z mass-mediami, niestety. Pewien współczesny filozof napisał, że istotą mediów jest upraszczanie rzeczywistości, przez co jej obraz staje się wypaczony. Nie pamiętam dokładnie który, ale ktoś z nurtu "szkoły austriackiej" - bodajże Kuehnelt-Leddihn.

[foto]12. Nie na temat, ale... • autor: Wojciech Jóźwiak (2013-11-22 10:47:52)



Jeśli oglądasz, to zrób to do końca.

13. She's Alive • autor: (2013-11-23 12:46:06)

Poruszające. Pożyczam.
Pozdrawiam.

[foto]14. Narkomania to też... • autor: Michał Mazur (2013-11-23 22:00:21)

Narkomania to też przejaw konsumpcjonizmu niszczącego Matkę. Wojna o zyski w której giną niewinni ludzie - zwłaszcza ci którzy występują otwarcie przeciwko kartelom i organizacjom mafijnym. Tak jak ci wymienieni na końcu filmu.